Versajski dvorac, Francuska – Palace of Versailles, France


Zahvaljujući tajnom prolazu koji je povezivao kraljičine odaje s kraljevim, Marija Antoaneta je 6. oktobra 1789. godine uspjela da utekne razjarenoj gomili, ali samo nakratko. Sljedećeg jutra Luj XVI i njegova žena uhapšeni su i četiri godine kasnije pogubljeni. Dvorac Versaj je tako bio svjedok tragičnog, iako privremenog kraja francuske monarhije, opterećene dugovima koje je Luj XV ostavio u nasljedstvo sinu, previše mladom i nepripremljenom za vladavinu. U stvari, za razliku od svog čuvenog pretka Luja XIV (zaslužnog za izgradnju tog predivnog dvorca), koji je imao samo pet godina kada je postao kralj, Luj XVI je pri stupanju na prijesto imao već 20 godina. Pored toga, Kralj Sunce imao je samo 23 godine kada je, nakon smrti sposobnog diplomate, kardinala Mazarena, odlučio da vlada Francuskom isključivo uz pomoć svog savjetnika od povjerenja Žan-Batiste Kolbera. Istorija Versaja počinje u prvim decenijama sedamnaestog vijeka. Kao mlad prestolonasljednik, Luj XIII provodio je duge dane u lovu po šumama i poljima u okolini sela Versaj. Čim je postao kralj, tamo je potražio utočište kako bi izbjegao dosadne dvorske ceremonije, a u aprilu 1623. godine kupio je cijelo to vlastelinsko dobro i na njemu sagradio lovački paviljon. Ta kuća od kamena, opeke i škriljca okružena veličanstvenim kompleksom dvorca poznata je kao Stari zamak.

Međutim, Luj XIII nije dugo živio na miru u Versaju. Prerana smrt snašla ga je 1632. godine i na prijesto je došao njegov mlađi sin Luj, budući Kralj Sunce. Pošto je ojačao svoje kraljevstvo, oženivši se 1660. godine španskom infantkinjom Marijom Terezom, mladi kralj počeo je da proširuje očevu palatu. Pod rukovodstvom arhitekte Luja le Voa podignute su dvije zgrade ispred postojeće palate, ukrašena je unutrašnjost i započeta je izgradnja parka. Ipak, ta poboljšanja nisu mogla da zadovolje ambicioznog kralja, pa je 1668. godine odlučio da još više proširi zdanje. Ponovo je pozvao Le Voa, koji je, ovog puta, želio da sruši staru zgradu, ali se kralj tome usprotivio zahtjevajući da se oko nje sazida nova palata kao envelloppe. U tom proširenom dijelu nalazili su se državni apartmani. Kad je 1670. godine Le Vo umro, zadatak da uradi projekat terase koja gleda na vrt dobio je Fransoa d’Orbe, nadahnut arhitekturom italijanskih baroknih vila. Kralj Sunce je 1678. godine odlučio da Versaj pretvori u simbol francuske krune. Pozvao je novog arhitektu, Žila Arduan-Mansara, koji je u roku od šest godina sagradio džinovska krila na sjevernoj i južnoj strani palate, oranžeriju, štale i velike zgrade za poslugu. Međutim, njegov glavni doprinos bilo je pretvaranje terase u čuvenu Galeriju ogledala koja će postati znamenje apsolutne moći monarhije. Veličanstvena galerija dugačka je 73 metra, široka 10, 5 metara i visoka 15 metara. Na jednom njenom kraju nalazi se Salon mira (Salon de la Guèrre). Naspram sedamnaest ogromnih prozora koji gledaju na vrt smješten je isti broj ogledala napravljenih u jednoj pariskoj radionici koje je Kolber namjerno postavio kako bi pokazao da se mogu takmičiti s venecijanskim. Lukovi počivaju na mermernim stubovima s bronzanim kapitelima ukrašenim pijetlovima i ljiljanima, simbolima Francuske. Za dekoraciju u dvorcu bio je zadužen Šarl le Bren koji je lično oslikao tavanice: trideset slika u gipsanim okvirima ističu veličinu Kralja Sunce mitološkim aluzijama i podsjećanjem na njegove vojne i diplomatske pobjede.

Versaj je 6. maja 1682. godine postao zvanična kraljevska rezidencija umjesto Luvra i Sen Žermen an Lea. Na adaptaciji je bilo angažovano 36.000 radnika, ali kad je palata završena, mogla je da primi 5.000 gostiju. U zgradama pored palate živjelo je 14.000 stražara i slugu. Vrtove je projektovao pejzažni arhitekta Andre le Notr. On je poravnao 1.150 hektara zemlje da bi posadio biljke, postavio terase, avenije, 1.400 fontana i 400 skulptura. Izuzetna ljepota parka na koji gleda Galerija ne može se dočarati prostim brojkama. Unutar parka Le Notr napravio je destine različitih prirodnih cjelina povezanih avenijama koje vode do Etoal Roajala. Odmah iza palate nalazi se vrt s bazenima, dva paralelna jezera koja se slivaju u Letin bazen i njegov vrt. Na desnoj, sjevernoj strani, nalazi se ogroman Švajcarski bazen, a kad se krene dalje od palate, nailazi se na Apolonov bazen i zatim na Veliki kanal koji pokriva 32,8 hektara i ima obim od preko pet kilometara; tu su u vrijeme vladavine Luja XIV održavane svečanosti na vodi. U parku se nalaze i manja zdanja, kao što su mermerni peristil kružnog oblika koji je 1685. godine projektovao Mansar, veličanstvena Neptunova fontana čiji su autori Le Notrr i Mansar, i Mali i Veliki trijanon. Mali trijanon sagrađen je 1762. godine i služio je Luju XV za njegove česte ljubavne sastanke, a kasnije se tu skrivala Marija Antoaneta. Veliki trijanon podigao je Luj XIV 1687. godine za, ne tako tajne, sastanke sa svojom ljubimicom madam De Mentenon.

Dan Kralja Sunce počinjao je tačno u pola devet, a prvi sastanak držao je u Galeriji ogledala u deset sati. U jedanaest sati prelazio je u Kraljevsku kapelu, zdanje koje je završio Rober de Kot 1710. godine, a posvećeno je svetom Luju i ima gornju galeriju u kojoj je sjedio kralj. U brodu su sjedili muškarci, a žene bi se rasporedile u bočnim galerijama. Kapela ima i gotičke i barokne elemente, a unutrašnjost obložena bijelim mermerom dekorisana je pozlaćenim gipsanim reljefima i lijepim prozorima. Njeni ukrašeni stubovi, freskama oslikan svod i pod od mozaika, tipični su za početak osamnaestog vijeka. Poslije mise kralj se vraćao u privatne odaje, gdje je držao dnevne sastanke Državnog savjeta. Nakon kratkog ručka u društvu nekolicine dvorjana odlazio je u dugačku šetnju po parku, iz koje se vraćao tačno u šest popodne. To je bilo vrijeme za salonske razgovore i sastanke prije večere i odlaska na počinak.

Poslije smrti Luja XIV 1715. godine u Versaju nije više bilo velikih promjena. Pri kraju vladavine Luja XV Žak-Anž Gabrijel sagradio je velelepno dvorsko pozorište (Opéra) na sjevernom kraju sjevernog krila. Gledalište, sagrađeno u potpunosti od drveta, može da primi 700 ljudi i izuzetno je akustično. Njegovi pozlaćeni ukrasi skladno se stapaju sa zeleno i ružičasto obojenim mermerom. Pomoću složene mehaničke naprave gledalište se moglo podići na visinu pozornice, što je omogućavalo da se u pozorišnoj dvorani održavaju raskošne dvorske zabave (Fȇtes). Pretvaranje pozorišta u salu za svečanost bilo je izuzetno skupo (za samo jedan večernji prijem paljeno je 10.000 svijeća) pa se tome pribjegavalo samo u rijetkim prilikama. Jedna od takvih prilika bilo je i vjenčanje Luja XVI i Marije Antoanete. U periodu nakon francuske revolucije i ponovnog uspostavljanja monarhije nije bilo velikih promjena u Versaju. Posljednju važnu novinu uveo je Luj Filip 1837. godine. Južno krilo dvorca pretvoreno je u Muzej francuske istorije, gdje je oko 60.000 kvadratnih metara posvećeno slavnoj prošlosti Francuske. Da bi ostvario taj ogromni projekat, kralj je naručio više od 3.000 slika od najvećih umjetnika tog doba (kao što je Ežen Delakroa). Dok hodamo kroz sobe, pred očima nam se odvija cijela francuska istorija, od vremena dinastije Kapet do sredine devetnaestog vijeka. Danas je Versaj simbol nekadašnje veličine Francuske, ali i dalje mora da ga opslužuje cijeli jedan dvor: jedanaest kustosa i troje arhitekata vode računa o njegovih 700 soba, 67 stepeništa i 2.153 prozora; 48 baštovana održava park, svake godine sadi 210.000 sadnica novog cvijeća i njeguje 200.000 stabala; petoro ljudi vodi računa o fontanama; 18 restauratora brine o 6.000 slika, 1.500 crteža, 15.000 bakroreza, 2.100 skulptura i 5.000 komada namještaja; a 363 čuvara obezbjeđuje to ogromno umjetničko nasljeđe koje svake godine posjeti šest miliona ljudi.

Izvor: („Svetska baština pod zaštitom UNESKA – Riznice umetnosti“, Marko Kataneo, Jasmina Trifoni – https://pixabay.comhttps://www.gettyimages.com)

14 Comments

  1. I would say there is good power and bad power. Good power comes from God. Bad power comes from some other place. This is a point that so many social theorists overlook. They just use the word „power“ as if we all agree and understand what it means.🙂

    Liked by 1 person

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.