Pon di Gar, Francuska – Pont du Gard, France


Godine 1958. izlivanje rijeke Gar izazvalo je veliku štetu u području provansalskog grada Nima. Moderan željeznički most u blizini Remulena doslovno je zbrisan, ali je Pon di Gar, koji malo dalje uzvodno stoji već 2.000 godina, odolio bujici. Čim je opasnost prošla, svi su se radovali zbog opstanka mosta, koji su izgradili stari Rimljani (ovu monumentalnu građevinum najznačajniju turističku atrakciju u francuskoj Provansi, poslije brda Sen Mišel, obiđe više od dva miliona posjetilaca godišnje), ali su inžinjeri iz dvadesetog vijeka svakako osjećali da su ih antičke kolege „potukli“. Istorijski dokumenti pripisuju izgradnju Pon di Gara, kao i cijelog akvadukta koji je prenosio vodu od izvora Izes (Ucetia) do Nima (Nemausus), ni manje, ni više, nego Marku Agripi, Avgustovom zetu. Poznat po svom inžinjerskom umijeću, Agripa je posjetio Galiju 19. godine p.n.e. i ubrzo, potom, počeli su radovi na džinovskom projektu vodovoda. Vjerovatno završen za vrijeme Trajanove vladavine (od 98 do 117 godine), akvadukt, u obliku slova U, prostire se 48 kilometara u dužinu, od toga 35 pod zemljom, s visinskom razlikom od 18,5 metara. Ono što je najneobičnije nije dužina akvadukta, već nevjerovatna preciznost izrade: od izvora do ogromnog rezervoara ili vodotornja (castellum) u nekadašnjem predgrađu Nima voda je oticala niz ravnomjeran nagib od 52,75 cm dužinom od 1,6 kilometara. Iz vodotornja je polazilo deset kanala koji su snabdijevali vodom kupatila, javne zgrade i domove oko 50.000 stanovnika. Svakom domaćinstvu stizalo je blizu 480 litara vode na dan, količina koja se smatra dovoljnom i po današnjim mjerilima. Izračunato je da je izgradnja akvadukta koštala 30 miliona sestercija, što je bila pedesetogodišnja plata za 500 oficira rimskih legija.

U Pon di Garu ogleda se veličanstvenost cijele građevine. Velelepan, a ipak elegantan i gotovo krhak, most ima tri nivoa s lukovima, dugačak je oko 300 m i prostire se nad rijekom na visini od 52 m. Najniži sprat ima šest lukova čija širina varira od 17 m do 23 m; on nosi put koji je sredinom XVIII vijeka proširen da bi bio prohodan za kočije. Drugi sprat ima jedanaest lukova, a najviši, kroz koji prolazi kanal za vodu, 35 malih lukova. Most je napravljen od kamena prošaranog fosilnim ostacima iz obližnjeg majdana. Njegova žućkasta nijansa savršeno se stapa sa okolnim predjelom zelenih brežuljaka i vinograda. Blokovi su teški 6,6 tona, a spajani su nasuvo, s nevjerovatnom preciznošću. Neprestana naseljenost i stalni razvoj tog kutka Provanse, blagotvorno su djelovali na očuvanje mosta. Prvi projekat restauracije sproveden je u vrijeme vladavine Napoleona III, a najnoviji je koštao 30 miliona evra; najveći dio otišao je na izgradnju centra za posjetioce. Ojačanje rimskog spomenika iziskivalo je zamjenu gotovo tri stotine kubnih metara kamena, približno 5% cijele građevine.

Izvor: („Svetska baština pod zaštitom UNESKA – Stare civilizacije“, Marko Kataneo, Jasmina Trifoni – https://www.gettyimages.com)

3 Comments

  1. Reblogged this on Ned Hamson's Second Line View of the News and commented:
    Google translation of first sentence: In 1958, the overflow of the Gar River caused great damage in the area of ​​the Provencal city of Nimes. The modern railway bridge near Remulen was literally wiped out, but the Pon di Gar, which has been standing a little further upstream for 2,000 years, has withstood the torrent. As soon as the danger passed, everyone rejoiced at the survival of the bridge, built by the ancient Romans (this monumental building is the most important tourist attraction in French Provence, after Mount Saint Michel, visited by more than two million visitors a year), but twentieth-century engineers certainly they felt „beaten“ by their ancient colleagues.

    Liked by 1 person

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.